Polen - Litouwen - Letland - Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Rouke - WaarBenJij.nu Polen - Litouwen - Letland - Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Rouke - WaarBenJij.nu

Polen - Litouwen - Letland - Estland

Blijf op de hoogte en volg Rouke

23 September 2014 | Estland, Tallinn

Het is even geleden dat ik wat geschreven heb, hierdoor word deze dus een stukje langer ;)

Na ik bij Auschwitz was geweest ging ik richting het Oerbos in Polen bij de grens van Wit-Rusland. De omgeving was echt prachtig en het was tof om daar geweest te zijn. Er werd geadverteerd met een wild reservaat voor bizons.
Dat leek mij wel wat om heen te gaan, nu stapte ik daar het ‚reservaat’ binnen, bleek het niet meer dan een veredelde dierentuin te zijn met 5 verschillende dieren. Dat was dus wel een flinke tegenvaller.
Toen was gebleken dat het reservaat slechts een kinderboerderij met grotere hekken was ben ik door gereden.

Litouwen, tja Litouwen, het heeft om mij geen geweldige indruk gemaakt. Ik had hier een dag dat het allemaal wat minder voelde. Na 20 keer verdwaald te zijn geweest, verkeerd gereden en na de zoveelste weg wat uit keien bestond, vond ik het wel genoeg geweest en heb ik in de navigatie mijn eerste bestemming in Letland gezet.

Letland, Ja dit voelde weer goed! Na een goede nachtrust ben ik door Liepaja gaan lopen. Behalve een leuke gezellige stad ligt het ook nog eens aan het strand! Hier heb ik heerlijk gewandeld en een tijdje gezeten. Zo’n 10 Km van Liepaja heb ik een kamping gevonden die tegen het bos lag. Als je door het bos, een pad van 400 m, liep kwam je bij een geweldig strand. Dit strand was helemaal leeg en rustig. Hier ben ik een paar dagen gebleven en regelmatig een wandeling gemaakt over dit prachtige strand.

Riga, eerst had ik gedacht hier een dagje te blijven. Stad verkennen, slapen, en nog een dagje de stad in.
Ik stond op de kamping midden in Riga, niet bijzonder, wel leuk om mensen te ontmoeten. Hier stond ik naast een man (Peter) die met zijn VW t3 camper aan het rondreizen was. Vrijwel het zelfde rondje als wat ik een beetje in mijn hoofd heb om te gaan doen. Met hem ben ik naar een camping reden in Sigulda. Heerlijk aan een rivier en naast een bergje. Erg mooi allemaal!
We zouden samen wat dingen gaan bezoeken, waar onder een sovjet bunker in een dorpje verder. Vlak voor we daar waren, kreeg hij problemen met zijn gaspedaal. De gaskabel bleef hangen en later kwamen we er achter dat het pedaal niet meer vast zat aan de kabel. Dit probleem heeft Peter weer kunnen verhelpen. Helaas konden we zelf niks met de kabel beginnen en moest de auto achter op de autoambulance mee naar een garage.
Toen we daar kwamen was het alweer 5 uur en ging Peter naar een hostel en ik weer naar de camping. De volgende dag zijn we alsnog naar de Bunker geweest en een mooi stuk gewandeld door een nationaal park.

Van Peter had ik gehoord dat je in Riga bij een schietbaan als toerist ook mag schieten. Natuurlijk moest ik terug gaan om dit te doen!
Op maandag ben ik naar het toeristen informatie punt gegaan, zij konden mij een nummer geven van de schietbaan. Kon de dag er na al terecht, zou zelfs opgehaald worden bij de camping!
Wat was dit een geweldige ervaring zeg, ik heb met 6 verschillende wapen geschoten. Voor de geïnteresseerde:

Glock-17
Makarov PM
AK-103
Winchester 1300
Taurus revolver
SPAS-15

Weer op de camping aangekomen was daar een Duitse jongen van mijn leeftijd die ook met een t4 camper aan het reizen was. Hier heb ik samen mee gegeten en de avond mee gepraat. De volgende ochtend zijn we Riga in geweest, na een bak koffie of 3 zaten we in een parkje te genieten van het weer. We zaten te denken over wat we de rest van de dag zouden gaan doen, besloten werd om naar het strand te gaan en daar te kamperen. Een vriend van hem uit Riga zou ook mee gaan. Met z’n 3e daar lekker op het strand gehangen, heerlijk gegeten(hij is chef), in de avond de zon zien ondergaan en daarna nog een vuurtje gemaakt op het strand.
Kortom het was echt heel goed!

Estland. Tot nu toe is Estland ook erg goed voor me. Na het kamperen op het strand ben ik naar Viljandi gereden. Hier heb ik op een parkeerplaats geslapen en in de ochtend en middag de stad gaan verkennen. Ik blijf enthousiast over de steden hier!
Richting het einde van de dag ben ik richting Parnu op een camping gaan staan waar ik in contact kwam met een meisje die daar werkt. Zij heeft zelf een tijd door Australie gereisd en had zelf ook mooie vertalen.
De middag er na waren vrienden vandaag langs gekomen op de camping om lekker te genieten van het weer, gezellig met hun jeu de boules gespeeld. Van een van haar vrienden, Marten, heb ik een rondleiding door Parnu gekregen. In de avond zijn we gaan poolen en daarna nog naar een aantal uitgaansgelegenheden geweest.
Ik ben er wel achter dan Parnu een erg gezellige stad is, zeker in de zomer;).

Na heerlijk uitgeslapen te hebben op zondag ben ik gaan rijden richting het eiland Saaremaa. Het eiland is vol prachtige natuur voelt toch weer heel anders aan dan het vaste land.

Vanaf Saaremaa ben ik via een aantal plekken die ik graag wilde zien gereden naar Tallinn, waar ik vandaag de hele dag heb doorgebracht. Het is een erg mooie oude stad met een leuk centrum.
Van de Duitser uit Riga had ik zijn kaart van Tallinn gekregen. Hierin had hij voor mij een aantal dingen gezet zoals een markt in nog sovjet stijl, een geweldig leuke espressobar die maar plek heeft voor een paar mensen en heerlijke jazz draait. Ook had hij een boekenwinkel op de kaart getekend. Deze winkel verkoopt alleen Engelstalige boeken. De winkel is tot stand gekomen door een aantal mensen die de boeken die vertaald werden maar niks vonden, deze mensen hebben een zeecontainer vol allerlei boeken laten importeren en zijn een winkeltje begonnen. Ze verkopen de boeken, nieuw en tweedehands, voor vrij weinig. Dit kan omdat ze zelf geen of nauwelijks winst maken. het zijn allemaal mensen die een baan hebben die ze vanaf de winkel kunnen beoefenen. Zo doende zit er dus altijd iemand te werken achter een bureau, waar als je een boek koopt ook kan afrekenen.

Het is een flink verhaal geworden en ik hoop dat het een beetje duidelijk en zelfs interessant is om te lezen :)

Tot de volgende!





  • 24 September 2014 - 13:09

    Belinda:

    Wat ben jij een mazzel pik zeg. Ik zit hier op mijn werk jouw reis verslag te lezen en zie het helemaal voor me.

    Wat een mooie tijd maak jij nu mee. Ga verder en geniet we houden je in de gaten veel plezier.

    Groetjes Belinda

  • 25 September 2014 - 18:53

    PeteR:

    Goed om te lezen hoe je reis verder verliep. Geweldig idee van die boekenwinkel; jammer dat ik Talllinn geskipt heb.

    groeten vanuit de regen in Kaunas, met -1 voorspeld.

    PeteR

  • 27 September 2014 - 14:42

    Erik:

    Ja dope allemaal, Rouk! Leuk verhaal, interessant ook. Die wapens en boeken natuurlijk en een oerbos bezoeken, ja shit man, krijg de kriebels als ik dit zo lees. En jajaja ik ben bezig met rijlessen! Je boekje heb ik van a tot z doorgenomen, dus thanks dat ik het voor handen had nu ik ben begonnen met lessen.
    Ik houd je in de smiezen. Veulle plezier nog!! Mazzel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rouke

Rolling to an unknown destination is altijd al mijn levensmotto geweest, het is voor mij op zoveel vlakken toepasbaar. Nu ga ik een trip maken die letterlijk zo is, ik ga rijden zonder bestemming. Hier zal ik proberen met enige regelmaat verhalen en foto's te uploaden. Ik hoop dat je je net zo goed zal vermaken als ik dat doe.

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 3642
Totaal aantal bezoekers 13389

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Roadtrip met de camper

Landen bezocht: