Estland, Letland, Litouwen -Oostzijde naar beneden - Reisverslag uit Trakai, Litouwen van Rouke - WaarBenJij.nu Estland, Letland, Litouwen -Oostzijde naar beneden - Reisverslag uit Trakai, Litouwen van Rouke - WaarBenJij.nu

Estland, Letland, Litouwen -Oostzijde naar beneden

Blijf op de hoogte en volg Rouke

30 September 2014 | Litouwen, Trakai

Vrij snel na mijn vorige blog dit keer. Hij zal daarom ook wat minder lang zijn als de voorgaande. :)

Nadat ik Tallin verlaten had ben ik naar Tartu gereden.
In Tartu ben ik, naast lekker veel rond te lopen en allemaal dingen bekijkende ik naar het kunstmuseum geweest, entree was trouwens het enorme bedrag van 3 euro. Het was niet groot, maar wel erg tof om te zien, beneden allemaal korte films over allerlei onderwerpen en boven verschillende kunst.


Vanaf Tartu ben ik naar Otepaa gegaan. Hier ben ik op een "camping" beland dat voornamelijk voor sportdagen gebruikt word en in het weekend door de eigenaar en zijn vrienden om de bar te gebruiken. Ergens na het eten liep ik de camping bar binnen om een biertje te kopen, mijn plan was die op te drinken terwijl ik een film ging kijken. Na een kort gesprek met de eigenaar had ik mijn biertje betaald en werd er wodka aangeboden. Uiteraard sla je zo'n vriendelijk aanbod niet af ;)
In de loop van de avond kwamen er een 4 tal vrienden van hem er bij en werd er vol op gepraat in en Ests en soms wat engels.
De hele avond werd uiteindelijk besteed aan de bar en pooltafel onder het genot van wodka en Nederlandstalige muziek die ik op moest zetten.


De basiliek van Aglona werd op internet wel aangeraden om te bezoeken. Nu vond ik het inderdaad wel indrukkend om te zien, maar gezien ik zelf niet kerkelijk ben was ik met een klein uurtje toch wel klaar met rond lopen. Wat dan wel weer leuk was is dat er bij deze basiliek een natuurlijke bron is. Hiervan word beweerd dat deze helende krachten bezit en is dan ook een heilige bron. Schijnbaar kwam er vroeger groen en zout water uit deze bron, en volgende onderzoeken zou het water helende krachten bevatten tegen meerdere ziektes. Nu is het water inmiddels zoet, niet meer groen en gewoon drinkbaar. Waar overigens de locale bevolking ook volop gebruik van maakt. Iedereen komt er flessen vullen, van kleine flesjes om mee te nemen naar complete jerrycans vol.
Om niet te ver buiten de boot te vallen heb ik ook maar even een jerrycan gevuld ;)


Eenmaal voldaan van het heilige bronwater stapte ik maar weer in de auto. Ditmaal naar Vilnius. In Vilnius heb ik vooral erg veel rondgelopen, bekeken en gezien. Genoten van het oude centrum, het kasteel dat over de stad uitkijkt en natuurlijk de vele koffie barretjes.
In zo'n koffie bar raakte ik aan de praat met de barista. Zij heeft me een aantal leuke dingen aangeraden maar helaas ben ik niet aan alles toe gekomen. Wel heb ik me zeer goed vermaakt om met haar te praten over haar reizen, studie, de stad, het land en natuurlijk mijn reis.


Een van de dingen die ze mij had aangeraden was het kasteel bij Trakai. Dit was echt heel tof om te zien, het kasteel lag in om omgeving vol meren. Dat het ik totaal niet verwacht, via een brug loop je naar het eindlandje waar het kasteel op gebouwd is. Ze zijn al heel wat jaren bezig geweest met renovaties, waardoor je nu rond kan lopen en is er een klein museum ingericht in verschillende ruimtes. Al met al vind ik dit vooral vanaf de buitenkant erg mooi, de ligging op een eilandje.

  • 01 Oktober 2014 - 10:59

    PeteR:

    Goed van de jerrycan; je weet maar nooit

  • 01 Oktober 2014 - 12:51

    Belinda:

    heel veel plezier

  • 05 Oktober 2014 - 11:00

    Jannie Gerkes:

    Ha die Rouke.

    Ik heb de verslagen vanochtend even rustig gelezen. Wat zul jij een mooie dingen zien, maar ook indrukwekkende zoals Auschwitz!
    Ook leuk om diverse mensen te ontmoeten en van hen verhalen te horen.
    Ik wens je nog heel veel plezier en ik blijf je volgen.

    Groetjes

  • 12 Oktober 2014 - 17:44

    Hans En Ellie Van Weydom:

    Hoi Rouke,
    Na de thee op de camping van Riga op 11 september, scheidden onze wegen zich.
    Wij gingen richting huis (we zijn 7 oktober weer thuisgekomen) en jij had nog een hele reis voor de boeg.
    We zijn benieuwd hoe lang je nog onderweg zult zijn, zo te lezen amuseer je je goed en zie je veel mooie dingen. En zo hoort het ook ;)
    Groeten, Hans en Ellie

  • 13 Oktober 2014 - 14:57

    G.r.BROERSMA:

    Hallo Rouke,
    Wij hebben al je verslagen gelezen.Er blijkt uit,dat je het goed naar je zin hebt.Je hebt al heel wat nieuw plekjes gezien.Het is beslist een mooie en avontuurlijke reis.Blijf je nog een tijdje in deze omgeving of zak je straks wat af naar het zuiden?We blijven je volgen.
    Groetjes,oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rouke

Rolling to an unknown destination is altijd al mijn levensmotto geweest, het is voor mij op zoveel vlakken toepasbaar. Nu ga ik een trip maken die letterlijk zo is, ik ga rijden zonder bestemming. Hier zal ik proberen met enige regelmaat verhalen en foto's te uploaden. Ik hoop dat je je net zo goed zal vermaken als ik dat doe.

Actief sinds 25 Juni 2014
Verslag gelezen: 2945
Totaal aantal bezoekers 13388

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 December 2014

Roadtrip met de camper

Landen bezocht: